|
Vikingar (LättLäst)
De människor som levde i Skandinavien (Sverige, Norge och Danmark) för ungefär 1000 år sedan kallas för vikingar.
Tidsperioden kallas för vikingatiden.
Ordet ”viking” tror man betyder ”från viken”.
Alltså någon som bodde nära en vik eller vatten.
På vikingatiden betydde ordet ”viking” ”pirat”. Vikingarna var kända för att vara ute och plundra. Men vikingarna var också handelsmän, hantverkare, berättare, och upptäcktsresande.
Vikingarna talade samma språk över hela Skandinavien. Fornnordiska.
Men det fanns många riken, områden, som styrdes av hövdingar och kungar.
Gränserna för rikena ändrades ofta.
Den som ena dagen var hövding dödades plötsligt i ett slagsmål.
Då kom någon annan och tog över.
Livligt liv
Vikingarna levde ett mycket våldsamt liv. Man gjorde gärna upp i dueller (man mot man). Då slutade man inte förrän den ene var död.
Till exempel: Om en viking dog i duell så hade dennes släkting rätt att ge igen.
Alltså att försöka döda den som gjort det. På det här viset kunde hela familjer dö.
De slutade aldrig ge igen på varandra.
De här bråken kunde hålla på i flera generationer.
Hämnd var mycket viktigt för en viking. En hederssak.
Samtidigt var de väldigt kärleksfulla i familjen och bland sina vänner.
De hade också humor och tyckte om att berätta och lyssna på spännande historier.
Om man var en bra berättare var man väldigt uppskattad i samhället.
Asagudar
Vikingarna bad till gudar som kallas för asar.
De var mäktiga gudar med mänskliga drag.
Den största guden hette Oden.
Han bestämde vilka av dem som dog som skulle få sitta i hans sal Valhall och festa hela dagarna. Detta var vikingarnas dröm om paradiset.
Den mest populära guden var Tor.
Han hade makt över åskan.
Hans hammare Mjölner bar vikingar runt halsen.
Samhället
Samhället bestod av hövdingar, fria män och trälar.
Trälarna hade det dåligt. De var slavar. Den som köpt en träl kunde behandla den hur som helst.
Fria män var oftast bönder.
Detta innebar mycket arbete med lite lön. Bönderna samlade ibland ihop sig i grupper och åkte för att plundra och röva till sig pengar.
Till exempel:
Om din pappa är bonde och traktorn skulle gå sönder.
Vad skulle han göra då om han levde på vikingatiden?
Han skulle ge sig ut med grannarna och plundra i kanske London och sedan köpa en ny traktor!
Under plundringstågen tog man sig fram med skepp.
Vikingarna var duktiga sjömän och båtbyggare.
De reste över hela Europa och in i Asien.
De tog sig även till Nordamerika.
Under dessa resor ställde de till mycket elände.
Men de gjorde också bra saker.
De mötte andra människor som de handlade med.
På många ställen stannade man kvar och bildade kolonier som växte till städer.
Viking idag
Idag står vikingen som symbol för tuffhet och styrka. Är man en ”viking” så är man en hårding.
Vill du läsa mer om vikingar? Klicka här!

|