Klicka här för en talversion av Unga Faktas hemsida. Låt datorn läsa upp texter och innehåll för dig!

Till Unga Faktas startsida







Dinosaurier
Däggdjuren
Grekisk Mytologi
Pirater
Riddare
Stjärnor och planeter
Ung Ekonomi
Vikingar
Vulkaner
Världshaven













Pirater (LättLäst)

Förr i tiden när man skulle skicka något till ett annat land gjorde man det med fartyg till sjöss.

Den som rånade ett sådant skepp kunde vara säker på att få tag på ett värdefullt byte.
Om lasten bestod av till exempel guld behövde man inte göra så mycket mer resten av sitt liv.
Om man kom undan, vill säga.

Piraternas tid
Det har funnits pirater lika länge som det har funnits fartyg.
Men de som man oftast tänker på när man hör ordet "pirat"
levde från 1500-talet till ca 1850.
De var män, och ibland kvinnor, som levde på att plundra andra fartyg.

Varför blev man pirat?
Från början hade de flesta pirater varit vanliga sjömän.
När deras fartyg blivit attackerat av pirater hade de kanske fått välja mellan att dö på fläcken, eller att själva bli pirater.
Då var nog valet inte så svårt.
Många blev också frivilligt pirater.

Som pirat hade man möjlighet att bli rik,
och risken att åka fast var inte så stor.
Det fanns ändå de som slutade sina dagar i galgen.

Många länder skickade ut slagskepp för att jaga och fånga in de farligaste piraterna.
Flera pirater dog under dessa strider.
Men de flesta pirater dog av sjukdomar ombord på skeppet.
Eller dog de om skeppet sjönk i en storm.

Sjömän var alltid rädda för piratanfall.
Många av piraterna var otroligt grymma.
Det kunde hända att man fick fingret avskuret, eftersom en pirat ville ha ringen som satt på det. Många blev torterade eller dödade.
Andra kom undan utan att ett hår krökts på deras huvud.
Bland pirater hittar man alla sorters människor som hjältar, skurkar och riktiga monster.

Vapen
Varje pirat hade sina favoritvapen.
Man plockade på sig det man hittade efter en drabbning.
Skjutvapen var värdefulla och de kunde man sälja och få pengar.

Det populäraste vapnet i närstrid för pirater var huggaren.
Det var ett svärd med kort klinga. Ibland var klingan rak och ibland krökt.



Piratflaggor
Den mest kända symbolen för pirater är piratflaggan.
Den kallas också ”Jolly Roger”.
Den klassiska piratflaggan var nattsvart och utsmyckad med svärd eller dödskallar.
Då flaggan hissades visste de som blev anfallna att de hade en chans att överleva.
Men om flaggan var röd betydde det att alla ombord skulle dödas.
De flesta piratflaggor tillverkades av sjörövarna själva.

Skatter
Det finns många historier om skatter som grävts ner.
Kistor fulla med guld, silver och ädelstenar som piraterna skulle komma och hämta en dag. Men de flesta av dessa uppgifter är bara påhitt.



När piraterna hade gjort ett stort kap såldes det mesta av bytet.
Då fick de pengar istället.
Sedan gjorde de flesta av med pengarna på sprit, spel och kvinnor.
Det var därför de flesta pirater fortsatte att vara pirater.
Pengarna tog slut och de var tvungna att ha mer.

Piratuttryck
Om man läser piratböcker eller tittar på piratfilmer, hör man ofta uttryck som kan verka lite konstiga.

Det här är vad de betyder:

Håll an! = Stopp där!



Landkrabbor = En "landkrabba" var någon som inte var van vid livet på ett fartyg.



Bli kölhalad = Att bli ordentligt utskälld.
Från början var kölhalning ett fruktansvärt straff.
Bunden till händer och fötter blev man med ett rep släpad under fartyget från ena sidan till den andra under vattnet.



Gå på plankan = Ibland tvingades fångar gå på en planka från fartyget rätt ner i havet. Ofta väntade hajar på dem, ibland drunknade de.
De som gick plankan var alltid bakbundna och hade ögonbindel.
Man läser ofta om det här i pirathistorier, men i verkligheten var det inte så vanligt.



Go to Davy Jones! = Det betyder ungefär "dra åt helsike".
Från början var Davy Jones en verklig person. Han var styrman.
Han blev känd för att alltid sänka de skepp han plundrat.
I folktron sitter han på havsbotten med sin stora kista.
Där stänger han in alla sjömän som drunknar så att de inte kommer till himlen.

Vill du läsa mer om pirater? Klicka här!

















Det är vi som satsar på Unga Fakta! Copyright © 2000-2012 Unga Fakta AB