Skepp
Piraterna använde en rad olika sorters fartyg, beroende på var
de skulle segla och vilken typ av räder de skulle utföra.
Många gånger var sjörövarskeppen från början vanliga örlogsfartyg
som användes av marinen. Men det var en mycket hård disciplin ombord och ibland
gjorde besättningen myteri. I sådana fall var det vanligt att de blev pirater
istället. Till exempel brittiska örlogsfartyg var snabba skepp med många kanoner,
och passade bra till piraternas attacker.
När det började gå bra för en sjörövarkapten
kunde han köpa fler skepp om han behövde. Annars var det vanligt
att man övertog några av de fartyg man plundrat.
Spansk galjon
De spanska skattskepp som de engelska kaparna anföll under 1500-talet
var stora, långsamma galjoner. Dessa fartyg var lätta att
hinna upp med mindre skepp, men i strid var galjonerna farliga motståndare
eftersom de hade så många kanoner. Ibland upp till tre däck.
Med tiden fick de engelska kaparna liknande skepp av drottningen och
då blev de jämspelta.
Adventure Galley
Kapten Kidds tremastade Adventure Galley var den typ av fartyg som
piratkaptenerna använde som sitt flaggskepp.
Även om de andra fartygen i en piratflotta kunde vara av skiftande
slag var det viktigt att kaptenens skepp var rejält, eftersom det
tog värsta stöten vid en drabbning.
Den 287 ton tunga Adventure hade 34 kanoner och tog runt 150 man ombord.
Svartskäggs Queen Anne´s Revenge var ett lika mäktigt franskt
skepp med 40 kanoner. Kapten Black Sam Bellamy seglade ett före
detta slavskepp på 300 ton, som han utrustat med 28 kanoner.
Black Bart samlade under sina år som pirat ihop en hel grupp
mindre krigsskepp. Det största var hans eget, Royal Fortune, som
hade 42 kanoner.
Slup
Den lätta och snabba slupen var nog den mest populära fartygsmodellen
bland pirater.
De var snabba, lättstyrda skepp på 11-20 meter. Deras breda
däck rymde ungefär 6-12 kanoner, och det räckte för
att sänka ett stort fartyg.
Sluparna hade bara en mast men kunde utrustas med ett långt bokspröt.
Man spände upp ett stort segel som lätt fångade vinden,
och några mindre för att kunna manövrera.
Slupen var buckanjärernas favoritskepp. Förutom att de var
snabba var de också låga, vilket betyder att man kunde gå
in med dem i väldigt grunda vatten, där större krigsskepp
inte kunde följa efter.
Korsargalär
Den årdrivna galären var det vanligaste skeppet bland Medelhavets
korsarer.
Det var en fartygsmodell som utvecklats redan i antikens Grekland och
vidare under romarriket.
Galärerna var kraftfulla krigsmaskiner som drevs av roddare, oftast
slavar, och två eller tre större segel. Galärslavarna
kedjades 4-6 man vid varje åra och fick sedan oftast arbeta tills
de dog. Man förstår att sjömän fruktade att bli
tillfångatagna av ett korsarkepp.
Med hjälp av galärslavarna kunde fartygen komma upp i mycket
höga hastigheter. Farten utnyttjades genom att sätta en spetsig
metallramm längst fram, och sedan kraschade man helt enkelt in
i det fartyg som skulle plundras. De bägge skeppen satt fast i
varandra och det var enkelt för korsarerna att storma över
till det andra fartyget.
Man fördedrog närkamp och använde egentligen inte så
många kanoner. Kanske ett par rejäla däckskanoner i
fören och några svängbara kanoner på relingen.
Djonk
De kinesiska djonkerna var från början lastskepp, men med
kanoner på däcket och större segel blev de snart praktiska
fartyg för pirater. De hade en form som påminde om de spanska
galjärerna, men var närmre sluparna i storlek och mycket snabbare.
I början av 1800-talet bestod den kinesiska piratflottan av runt
800 djonker.
När brittiska och holländska handelskompanier skickade i
väg besväpnade segelfartyg för att sätta stopp för
sjöröveriet var det inga problem för djonkerna att hinna
undan. Inte förrän i mitten av 1800-talet när man satte
in ångfartyg mot de kinesiska piraterna blev det något resultat.
Livet ombord
Bestraffning
Bestraffning ombord utfördes ofta med "den niosvansade katten".
detta var en piska som tillverkades av den som skulle utsättas
för prygeln. Man tog ett vanligt rep och delade sedan upp detta
i nio mindre snören som vart och ett slutade i en knut. En sådan
piska orsakade djupa sår, men spöstraff på upp till
40 rapp var inte ovanliga. Varje niosvansad katt användes bara
en gång, annars skulle de blodiga snörena orsaka infektioner
på näste man som skulle straffas. 
Mässingsmegafon. Används för
att skrika ut order.
Navigering
Davis-kvadranten var ett vanligt verktyg vid navigering. Den uppfanns
1595 av engelsmannen John Davis. När man använt tidigare instrument
hade man fått titta rakt mot solen för att avgöra var
man var. Med Davis-kvadranten stod man mot solen och mätte dess
skugga istället.
Så länge piraterna höll sig längs kusterna räckte
det att navigera med passare, se bilderna nedan.
 |
|
 |
Davis-kvadranten |
|
Passare |
|
Sjöman med Davis-kvadrant |
|
|
Avståndet mellan benen var lika med ett visst kilometermått
på sjökortet, och därför kunde man räkna ur
hur långt man skulle segla i en viss riktning.
|
Kompass av mässing
och elfenben |
Kompass
Kompassen var det viktigaste instrumentet ombord. Kompassnålen
pekade alltid mot norr hur man än seglade, och därför
var det lätt att ta ut rätt riktning. Ibland var piraterna
tvungna att göra egna kompasser. Huvudsaken var att man hade en
magnetisk pekare, såsom en nål som gnidits mot silkestyg.
Kikare
Kikaren var ett annat viktigt föremål. Med hjälp av
denna kunde man spana efter tecken på land, dåligt väder
eller andra fartyg. Oftast var kikarna gjorde i papp, metall eller kalvskinn,
och kunde fällas ihop för enkel fövaring.
 |
|
 |
Tubkikare |
|
Tubkikaren ihopfälld |
|
|
|
 |
Karta över Virginia från början
av 1700-talet |
Kartor
Hur bara man kunde hitta i okända vatten berodde förstås
på hur bra kartor och sjökort man hade. Vissa sjökort
kunde för pirater vara lika mycket värda som en hel last guld.
Från början var kartorna inte så mycket att lita på,
men framåt mitten av 1600-talet hade de blivit alltmer exakta.
Läkarutrustning
En annan viktig detalj ombord var läkarutrustningen. Ofta stal
man ihop vad som behövdes för att plocka ut pistolkulor, eller
kapa skadade armar och ben.
 |
Läkarutrustning från 1600-talet |
|