Klicka här för en talversion av Unga Faktas hemsida. Låt datorn läsa upp texter och innehåll för dig!

Till Unga Faktas startsida




















Panelen svarar

Här är de frågor som har besvarats inom ämnet segelsjöfart. Är du intresserad av något speciellt så kan du spara tid genom att söka efter det.

Sökord:
Kategori:

Här kan du ställa en egen fråga till Eric Wickenberg om segelsjöfart!


Jag jobbar om Columbus och undrar vad för konsekvenser hans upptäckter medfört, både kortsiktigt och långsiktigt?

/ Linda, 17 år från Sollentuna

Hej Linda

Drygt 50% av alla frågor jag får handlar om Columbus. Om du går in på panelen svarar och klickar på tidigare svar och skriver Columbus i rutan för sökord så får du fram alla mina svar på frågor om Columbus.
.
Jag tror att du hittar svaren där på vad du söker efter.

Hälsningar

Eric


Hej!
Vi skriver om Columbus i skolan.
Jag undrar vilka effekter hans resor fick och vad han fick för belöning sin "upptäckt"?

/ Maja , 14 år från Småland

Hej Maja

Man kan förenklat svara att det började i dur och slutade i moll för Columbus. Till en början fick han belöningar i form av ordnar, pengar, gods och framför allt berömmelse.

Men många av hans efterföljare överglänste honom på grund av de stora förmögenheter de drog hem till sina uppdragsgivare ( främst kungen) och naturligtvis till sig själva .

Om du saknar några fakta i mitt svar kan du söka på ”Columbus” bland mina tidigare svar på de alla de frågor jag fått om Columbus.

De finns lite olika åsikter bland historikerna. En del anser han dog som en förmögen man och andra anser att han dog helt utblottad och fråntagen alla privilegier som han hade fått av kungen.

De spanska erövrarna som kom till Amerika under 1500-talet kallas conquistadorer. Conquistadorerna erövrade hela Central- och Sydamerika, med undantag från Brasilien som blev portugisiskt. De mest kända conquistadorerna är Hernán Cortés, som krossade och lade under sig aztekernas rike i nuvarande Mexiko, och Francisco Pizarro, som erövrade inkariket som omfattade stora delar av dagens Ecuador, Peru, Bolivia och Chile. På några årtionden krossade man flera framgångsrika kulturer och mördade stora delar av ursprungsbefolkningen i Syd- Amerika.
Man har nyligen upptäckt att spanjorerna även erövrade sydöstra delar av Nordamerika.

En amerikansk arkeolog har upptäckt spår efter den spanske conquistadoren Hernando de Soto som i mitten av 1500-talet utforskade sydöstra USA. Dennis Blanton från naturhistoriska museet i Atlanta har bland annat hittat glaspärlor som enligt arkeologen användes vid handeln med indianerna.
Blantons fynd är uppseendeväckande – historiker har länge försökt rekonstruera de Sotos resväg. Glaspärlorna hittades cirka 15 mil från den rutt som experter hittills har trott att spanjoren tog.
Under expeditionen dog hälften av de 600 deltagarna. I de överlevandes berättelser anges nästan bara okända platsnamn och för länge sedan försvunna indianstäder.

Columbus var inget helgon. Han var en affärsman som drevs av hunger efter förmögenhet och berömmelse. Hans plan var att upptäckten av Indien skulle göra honom både berömd och förmögen. Han beskriv som sjöfarare men hans erfarenhet av sjöfart och navigation anses vara ganska blygsam utan han var sannolikt en affärsman med stor förmåga att övertala och övertyga folk om att hans idéer var genomförbara..
Nog blev Columbus ryktbar alltid. Men I dag hyllas inte längre Columbus som Amerikas ”upptäckare”. Utan Istället betonar nu historikerna indianernas umbäranden och lidanden som blev konsekvensen av att européerna kom dit.

När Columbus skulle fortsätta att göra fler resor ville han ha med kunnigt folk ( snickare- smeder m.fl.) men giriga köpmän köpte ”fackmännens” plats ombord vilket gjorde att Columbus fick med många ”oduglingar” ombord, vilket Columbus nämner i sitt testamente.
Det finns olika versoner om hur Columbus levde efter sina resor. En del påstår att han var rik och levde i välmåga, men de flesta anser att han dog fattig och bortglömd.

Columbus sista tid förvandlades till en bitter kamp mot kronan i ett försök att få tillbaka de rättigheter han fråntagits. Den 20 maj 1506 dog han i ensamhet i Valladolid, fortfarande fullt och fast övertygad om att ha upprepat sin landsman Marco Polos bedrift, men genom att ha färdats åt det motsatta hållet. Dagen före sin död skrev han sitt testamente, där han bittert anklagade det spanska kungaparet för girighet och för att inte ha respekterat innehållet i ett avtal från 1492. Han kritiserade Spanien för massakrer på indianbefolkningen (”de som överlever lär inte bli våra vänner”) och att vem som helst, ”till och med skräddare”, hade fått tillstånd att åka och erövra.

Columbus äldste son Diego och sonson Luis kom så länge de levde att slåss för att få tillbaka de rättigheter fadern fråntagits. Antalet fartyg som korsade Atlanten med erövrare som erövrade stora silver- och guldskatter ökade stadigt. Det hjälpte inte Columbus. Det hjälpte inte heller hans söner.

Han dog i Spanien den 20 maj 1506, 54 år gammal - och hans sista ord lär ha varit; - "I din hand, o Herre, överlämnar jag min ande!".
Columbus begravdes först i Valladolid i Spanien. År 1509 flyttades han till ett kloster i Sevilla. 1541 fördes han till katedralen i Santo Domingo och 1795 flyttades han till Havanna på Cuba. 1898 flyttades stoftet återigen, nu till katedralen i Sevilla, Spanien. Han gjorde nästan lika många resor efter sin död än under sitt leverne.

Hälsningar
Eric


Hej jag håller på och läser om Columbus. Har hittat lite fakta om han, men undrar hur hans resor påverkade andra och hur allt slutade?

/ Emma, 15 år från kungsbacka

Hej Emma

Man kan förenklat svara att det slutade med både jämmer och elände både för Columbus och urinnevånarna.

De spanska erövrarna som kom till Amerika under 1500-talet kallas conquistadorer. Conquistadorerna erövrade hela Central- och Sydamerika, med undantag från Brasilien som blev portugisiskt. De mest kända conquistadorerna är Hernán Cortés, som krossade och lade under sig aztekernas rike i nuvarande Mexiko, och Francisco Pizarro, som erövrade inkariket som omfattade stora delar av dagens Ecuador, Peru, Bolivia och Chile. På några årtionden krossade man flera framgångsrika kulturer och mördade stora delar av ursprungsbefolkningen i Syd- Amerika.

Man har nyligen upptäckt att spanjorerna även erövrade sydöstra delar av Nordamerika.
En amerikansk arkeolog har upptäckt spår efter den spanske conquistadoren Hernando de Soto som i mitten av 1500-talet utforskade sydöstra USA. Dennis Blanton från naturhistoriska museet i Atlanta har bland annat hittat glaspärlor som enligt arkeologen användes vid handeln med indianerna.
Blantons fynd är uppseendeväckande – historiker har länge försökt rekonstruera de Sotos resväg. Glaspärlorna hittades cirka 15 mil från den rutt som experter hittills har trott att spanjoren tog.
Under expeditionen dog hälften av de 600 deltagarna. I de överlevandes berättelser anges nästan bara okända platsnamn och för länge sedan försvunna indianstäder.

Columbus öde

Columbus var inget helgon. Han var en affärsman som drevs av hunger efter förmögenhet och berömmelse. Hans plan var att upptäckten av Indien skulle göra honom både berömd och förmögen.

Han beskrivs som sjöfarare men hans erfarenhet av sjöfart och navigation anses vara ganska blygsam utan han var sannolikt en affärsman med stor förmåga att övertala och övertyga folk om att hans idéer var genomförbara.

Nog blev Columbus ryktbar alltid. Men I dag hyllas inte längre Columbus som Amerikas ”upptäckare”. Utan Istället betonar nu historikerna indianernas umbäranden och lidanden som blev konsekvensen av att européerna kom dit.

När Columbus skulle fortsätta att göra fler resor ville han ha med kunnigt folk ( snickare- smeder m.fl.) men giriga köpmän köpte ”fackmännens” plats ombord vilket gjorde att Columbus fick med många ”oduglingar” ombord, vilket Columbus nämner i sitt testamente.

Det finns olika versoner om hur Columbus levde efter sina resor. En del påstår att han var rik och levde i välmåga, men de flesta anser att han dog fattig och bortglömd.

Columbus sista tid förvandlades till en bitter kamp mot kronan i ett försök att få tillbaka de rättigheter han fråntagits. Den 20 maj 1506 dog han i ensamhet i Valladolid, fortfarande fullt och fast övertygad om att ha upprepat sin landsman Marco Polos bedrift, men genom att ha färdats åt det motsatta hållet.

Dagen före sin död skrev han sitt testamente, där han bittert anklagade det spanska kungaparet för girighet och för att inte ha respekterat innehållet i ett avtal från 1492. Han kritiserade Spanien för massakrer på indianbefolkningen (”de som överlever lär inte bli våra vänner”) och att vem som helst, ”till och med skräddare”, hade fått tillstånd att åka och erövra.

Columbus äldste son Diego och sonson Luis kom så länge de levde att slåss för att få tillbaka de rättigheter fadern fråntagits. Antalet fartyg som korsade Atlanten med erövrare som erövrade stora silver- och guldskatter ökade stadigt. Det hjälpte inte Columbus och det hjälpte inte heller hans söner.

Han dog i Spanien den 20 maj 1506, 54 år gammal - och hans sista ord lär ha varit; - "I din hand, o Herre, överlämnar jag min ande!".

Columbus begravdes först i Valladolid i Spanien. År 1509 flyttades han till ett kloster i Sevilla. 1541 fördes han till katedralen i Santo Domingo och 1795 flyttades han till Havanna på Cuba. 1898 flyttades stoftet återigen, nu till katedralen i Sevilla, Spanien. Han gjorde nästan lika många resor efter sin död än under sitt leverne.

Hälsningar
Eric


Hej Erik!

Jag jobbar om James Cook i skolan och jag undrar om du skulle vilja hjälpa med med några frågor.
1. VIlka konsekvenser blev det på lång sikt efter james tre resor. Med handel, fler resor o.s.v.
2. Hur gick resorna
3. Vad upptäckte dem?

/ Linnea, 14 år från Halland

Hej Linnea
Man skulle behöva skriva flera tjocka böcker för att korrekt svara på dina frågor. Därför berättar jag bara om några saker som du kanske inte så lätt hittar på internet. Jag har nyligen svarat på liknande frågor om Cook på Unga fakta. Du kan titta på dem också.
Cooks resor var rena upptäcksresor i syfte att kartlägga vita fläckar på sjökortens södra delar.
Det var vetenskapsakademi som bekostade den första resan. Expeditionen gick ut på att transportera medlemmar av Royal Society till Tahiti så att de kunde observera Venus passage över solen samt att försöka att finna den okända kontinent som man trodde fanns

Han hade en noggrant utvald grupp forskare med på alla resorna. En av de mest kända var en svensk, Daniel Solander.
Under Cooks tre resor gjorde man enormt stora upptäckter. Man utforskade Australien, Nya Zeeland och en mängd andra öar. Biologerna som han hade med sig ombord upptäckte för oss nord- européer en mängd nya djur och växtarter. De nya områden man upptäckte ledde till att det Brittiska imperiet utvidgades ytterligare och imperiets makt blev ännu större. Man fann guld och ädelstenar i Australien vilket gjorde att de rika i England blev ännu rikare.

På 1800-talet användes mycket fårull till kläder. Både Australien och Nya Zeeland blev stora exportörer främst till engelsa spinnerier vilket gjorde deras tidigare rika ägare ännu rikare.

England hade det trångt i sina fängelser och i och med att man förlorade sina besittningar i Amerika dit man tidigare hade skickat sina fångar. Nu fick man möjligheten att skicka sina fångar till fångläger i Australien. Fångarna hade oftast gjort små förseelser t.ex. stulit en hink potatis och för detta dömdes de till förvisning till Australien. De kom aldrig mer tillbaka till England utan Australien koloniserades av engelska och irländska fångar.

Cooks resor har gjort stora avtryck i historien varav en del är lite komiska som exv. namnet på känguru. När Cook kom till Australien berättade många att de sett ett konstigt djur.
När de frågade urinvånarna vad djuret hette svarade de ”kangaroo” vilket betyder ”jag vet inte”, och det var så kängurun fick sitt namn.

I dag är det populärt att tatuera sig. Hur många vet att tatueringskonsten fördes från Tahiti till resten av världen år 1769 p.g.a. Cooks resor. Hans besättning blev fascinerad (intresserad) av de kroppsbilder som de infödda hade på sina kroppar som de kallade ”tatau” ett tahitiskt ord för ”piska såren”.

Bilderna framställdes med hjälp av ett kamliknande föremål (au) som gjordes av ben och huggtänder och en iapalapa (ett trädstycke). Au sattes fast på änden av en träribba och placerades mot skinnet och med träpinnen (iapalapa) slog man den rytmiskt så att den gick igenom huden och färgade den permanent (det gick inte att ta bort). I Polynesien använde man sot som man blandade med kokosolja. ”Hackverktygen” kan liknas med hugg-gafflar som kunde ge olika mönster. Varje ö i Polynesien utvecklade sina egna traditionella mönster.

Den brittiska kolonin New South Wales inleddes med en bosättning och straffkoloni vid Port Jackson av kapten Arthur Phillip den 26 januari 1788. Detta datum skulle senare bli Australiens nationaldag.

James Cook mördades av infödingar den 14 februari 1779 på huvudön Hawaii på sin tredje och naturligtvis sista resa.

Hälsningar
Eric



Hej!
Jag håller på med en uppsats i skolan om James cook och det skulle vara snällt om du hjälpte mig med tre frågor.
1. Hur trodde James Cook att världen såg ut?
2. Varför åkte han ut på resa, vad ville han upptäcka?
3. Hur fick dem tag på pengar till resan?

Tacksam för svar!

/ Ida, 13 år

Hej Ida
Engelsmännen var mycket duktiga sjömän . Deras Amiralitet lade ner oerhört mycket arbete med att kartlägga hav, vindar, havsströmmar och räkna ut vilka sjövägar som var smartast att segla o.s.v.

England var från 1700-talet och framåt den främsta sjönationen när det gällde segelsjöfart.
De kom fram till att inte alltid är så att den kortaste vägen är den snabbaste.

Det gjorde att Cook hade ganska väl reda på hur världen med dess hav såg ut, men man visste också att det fanns en hel del vita fläckar på deras kartor och att det fanns mycket som var outforskat.

Bland annat trodde man att fanns en okänd kontinent som man kallade Terra Australis som dåtidens filosofer trodde fanns på södra halvklotet som motvikt till landmassorna på nordsidan av jordklotet.

Det var en kunglig vetenskapsakademi som bekostade den första resan. Expeditionen gick ut på att transportera medlemmar av Royal Society till Tahiti så de kunde observera Venus passage över solen samt att försöka att finna den kontinent som man trodde fanns.

Med sig ombord hade man flera vetenskapsmän , geografer, botaniker, astronomer m.fl. som skulle kartlägga och skriva ner de upptäckter man gjorde. En av vetenskapsmännen ombord var en svensk som hette Solander. Hans insats bedömdes så viktig att han fick flera öar och växter uppkallad efter sig.

Under Cooks tre resor gjorde man enormt stora upptäckter. Man fann Australien, Nya Zeeland och en mängd andra öar. Biologerna som han hade med sig ombord upptäckte för oss nord- européer en mängd nya djur och växtarter.

Utöver alla sina upptäckter blev Cook känd för att undvika alla sjösjukdomar, som skörbjugg. Genom att använda astronomiska mätningar revolutionerade han sin tids navigationsmetoder.
Cook lyckades genom sin tre resor fylla i många vita fläckar på världskartan.

Det blev bara tre resor för hans del. På den tredje och sista mördades han av infödingar på Thahiti.

Jag har nyligen skrivit svar på en annan fråga om Cook. Du kan läsa den också så får du ytterligare information.

Hälsningar
Eric


Hej!
Jag jobabr om James cook och det skulle vara supersnällt om du skulle vilja svara på en fråga.
1. Vilka åkte med på James Cooks tre expeditioner?

Tack på förhand!!

/ Ida, 16 år från Halland

Hej Ida,

Cooks resor var till störta delen forsknings och upptäcktsresor i motsatts till många av hans föregångare som var inställda på erövringar och ute efter förmögenheter.

Därför hade han noggrant utvald grupp forskare med på alla resorna. En av de mest kända var en svensk, Daniel Solander.

Av Linné sändes han 1759 till England, dit han anlände 1760, fördröjd av en sjukdom. Linné föreslog att han skulle utnämnas till professor i S:t Petersburg, men han avböjde. 1763 fick han tjänsten som biträdande bibliotekarie vid British Museum.

Genom sin bekantskap med Joseph Banks (en engelsk botaniker) kom han att delta i James Cooks världsomsegling med skeppet HMB Endeavour som för första gången kartlade och utforskade Nya Zeeland och Australien, som vid denna tid var mycket dåligt kända.

Havsviken Botany Bay strax utanför Sydney fick sitt namn tack vare de botaniska fynd som Solander gjorde där vid landstigningen 1770.
Från 1773 var Solander verksam som konservator vid British Museum, År 1764 erhöll han medlemskap i Royal Society, och blev 1771 och omkring 1763 utnämnd till hedersdoktor vid Universitetet i Oxford i juridik respektive medicin. År 1773 invaldes han som utländsk ledamot nummer 86 av Kungliga Vetenskapsakademien.

Daniel Solander räknas som en av Englands främsta naturhistoriska auktoriteter.

Han har hedrats med att få platser runt om i världen uppkallade efter sig. Till exempel i England, Australien, Kanada (Solander Island i British Columbia) och i Nya Zeeland (Solander Islands söder om sydön). Trots sin avundsjuka på Solander gav Linne potatisen sitt latinska namn efter Solander - Solanum.

En annan nordbo som var med på Cooks första resa var Herman Spöring från Finland. Han var finmekaniker, urmakare tecknare m.m. Han tjänstgjorde också som Solanders sekreterare.

Under resan hjälpte Spöring Solander med naturvetenskapliga forskningsuppgifter. Han var en skicklig tecknare, så på hans ansvar låg bland annat att stå för forskningsresans vetenskapliga dokumentation. Sina kunskaper som finmekaniker fick Spöring också användning för, när han blev tvungen att reparera mätinstrument som medförts på resan.

Spöring besökte med Cooks forskningsgrupp bland annat Tahiti, Nya Zeeland och Australien. På återresan insjuknade Spöring i rödsot och dog ombord på fartyget i januari 1771. Han begravdes i Indiska oceanen.

Till Cooks stora besvikelse var det Solander och Banks som fick mest uppmärksamhet efter den första resan. Om man skulle skriva om alla vetenskapsmän som seglade med Cook skulle det bli en mycket tjock bok så jag berättar om de som är mest intressanta ur svensk synvinkel.

Hälsningar
Eric


Hejsan Eric! Kul o veta att just du finns här för att informera om fakta!
Jag håller på med en uppsats i skolan om Christopher Columbus.
Jag skulle vilja att du svara på 3 frågor :)


1. vad ville han upptäcka? (Kortfattat svar tack)

2. Vad ifrån fick han pengar så att han kunde bygga och utrusta sina skepp? (Medellångt svar)

3. Vilka resor gjorde han, vad fann han, vad visste han om jorden och vilka vägar tog han? (Medellångt svar)

/ Kalle Karlsson, 12 år från Karlshamn

Hej Kalle

Hej

Du ville ha ett kort svar på vad han hade för syfte med sin första resa
Han ville finna en västlig sjöväg till Indien.

Columbus var övertygad om att det fanns en västlig väg till Indien. Han uppvaktade flera kungahus för att få pengar till sin resa innan han fick stöd från spanska kungaparet Ferdinand II av Aragonien och Isabella I av Kastilien. Han fick arbeta hårt i många år innan han hittade någon som trodde på hans idéer, men han lyckades till slut få pengar till tre fartyg.

Han trodde att jorden var rund fast många trodde att den var platt, Inte minst många av hans sjömän, vilket han i stort sett lyckades bevisa.
Han gav sig iväg över Atlanten för att finna en annan sjöväg än vad Vasco da Gama gjorde ( runt Afrika) till Indien.

Columbus nådde Amerika år 1492. Han trodde då att han hade funnit en västlig rutt till Indien och befolkningen i Amerika kom därför att kallas indianer. Upptäckten markerar början av den europeiska koloniseringen av Amerika.

Första resan.

Vad han hade upptäckt är vad vi numera kallar Västindien. På grund av ett fartygshaveri tvingades han att lämna kvar 40 man på ön Hispaniola. Det blev den första kolonin han grundade. På grund av bristande erfarenhet blev alla hans försök att grunda kolonier mer eller mindre katastrofala inte minst för urbefolkningen.

Columbus andra resa.

Även om Columbus inte kunde bevisa att det var Asien han upptäckt, var det ingen konst för honom att övertala kungaparet att ge honom pengar till en ny expedition. Tack vare det guld han hade med sig hem. I september 1493 åkte därför Columbus iväg mot Jamaica, utrustad med 17 skepp,

Columbus tredje resa.

Efter en tid började Columbus rusta för en tredje upptäcktsresa. Denna gång var det svårare att få tag på dugliga sjömän och han var därför tvungen att anställa flera dödsdömda män.
Först kom han till Trinidad och senare till Orinocos delta. Han trodde först att han hade upptäckt ännu en ö, men efter att han sett sig om ett tag förstod han att det var en ny kontinent han funnit; Nordamerikas fastland

Columbus fjärde resa.

Trots sitt totala misslyckande med kolonierna fick Columbus ändå pengar till sin fjärde och det som skulle bli hans sista, resa. Hans mål var att finna en passage ut mellan öarna till Stilla Havet. Han seglade iväg den 9 maj 1502, bara för att komma tillbaka två år senare utan att ha funnit någonting av värde.
Den 20 maj 1506 avled Columbus.

Hä'lsningar
Eric


Vad är konsekvensen av upptäckarna, lång och kort sikt?

/ sigrid, 14 år från Stenungsund

Hej Sigrid

Ett kort svar är att de rika blev rikare och de fattiga fattigare.
Ett lite längre svar är att de europeiska upptäcksresorna gjordes enbart av ekonomiska skäl. Man ville finna rikedomar i form av guld, slavar och lönsam handel.

I bland gjordes resor med motiveringen att man skulle missionera, men det var bara en täckmantel.
Det var oftast förmögna affärsmän som bekostade de första upptäktsfärderna och ibland var det något lands kung som finansierade resan. Detta i syfte att kunna bygga upp kolonier och utöka sin makt och förmögenhet.

De första upptäckarna var många gånger mycket grymma och utrotade hela kulturer för att bygga upp sina rikedomar. Ett exempel var Inkakulturen som var en högstående kultur som raserades på mycket kort tid.

Portugiserna och spanjorerna var bland de värsta ”rövarna” och ”kulturförstörare” men det var många fler länder som roffade åt sig guld, landområden och annat som kunde vara lönsamt.

Även Sverige hade under en kort tid en koloni.

Stora delar av den engelska överklassen byggde upp sin förmögenhet genom s.k. triangelhandeln. Man satsade pengar i fartyg.
Rutten gick först till Afrika med vapen, tyger, glas och sprit. Dessa varor byttes mot slavar. De flesta som blev slavar var fångar från ständiga stamkrig. Det förekom aldrig att man sålde sina stamfränder utan det var tillfångna tagna från fiendestammar.
Från Afrika seglade fartygen till Västindien och Amerika där slavarna såldes med god vinst. För vinsten köpte man bomull, tobak, socker och rom .

Sedan seglade man tillbaka till England där varorna såldes och man utökade resans vinst ytterligare.. Utåt sett så var det en prydlig och laglig handel som man kunde skryta med. Den fula delen av deras verksamhet skedde så långt borta att få kände till vad som egentligen hände.

Tror du att indianerna egentligen velat bli upptäckta eller de afrikaner som förslavades och behandlades mycket illa.
Eller aborginerna i Australien som fortfarande förtrycks och på många ställen behandlas som andra klassens medborgare.

Ojämnlikheten mellan svarta och vita i USA har sitt ursprung i upptäcktsresorna. Så än i dag kan vi se spåren efter de upptäcktsresor man gjorde på 1600-talet.

De flesta urinnevånare som upptäcktes av upptäcktsresande önskade nog att de aldrig blivit upptäckta. Många av u-ländernas nuvarande problem kan spåras till Europas tidiga utsugning.

Hälsningar
Eric



Jag har en fråga som jag inte verkar få något bra svar på någonstans. På Titanics jungfrufärd skulle Edward John Smith jobba som kapten men detta skulle bli hans sista resa innan pensionen. Min fråga är då, vem skulle vara Kapten på Titanic efter honom? Eller hade man ens en kapten till Titanic efter det?

/ Linnea, 15 år från Sörmland

Hej Linnea

Du får troligen inget bra svar från mig heller därför att jag mest är inriktad på segelfartyg. Men eftersom jag har fått så många frågor om Titanic så har jag läst på ganska ordentligt. Jag har som du sökt efter vem som var påtänkt som nästa kapten men inte funnit något svar.
En gissning jag har är att någon av de tjänstgörande högre officerarna var påtänkt som ersättare. Det vore logiskt att efterträdaren var med som "inskolning" men som sagt........ det är bara en gissning.

Hälsningar

Eric


Hej erik,
Kanske är det svår fråga för dig.
vet du vilka av de hade bäst stridbåtar?
A.OTTMANERNA
B,BRITTERNA
C.ROMERNA
(I historia förr i tiden)

Tack för ditt uppmärksamhet :)

/ ALENIKA Green, 13 år från Lindängen

Hej Alenika

För att ge ett uttömmande svar på din fråga skulle man nog behöva skriva minst 5 böcker på vardera 500 sidor.
Så jag skall försöka att vara lite mer kortfattad. Din fråga är svår att besvara på grund av att den omfattar en period på ca. 600 år.
Vi tar dem i tidsordning.

Venetianarna 1200-tal

De största Sjöfartsstäderna i det nuvarande Italien var Venedig, Genua och Neapel. På den tiden var varje stad en egen stad och man förde ofta krig mellan sig.

Efter att Konstantinopel förstörts år 1204, seglade venetianarna in i Grekland och erövrade hela det Egeiska och Joniska havet, och mycket av fastlandet. Ett hertigdöme grundades i det Egeiska havet med Naxos som dess centrum.

Detta var en varierad period, eftersom många öar led av ständiga piratattacker och höga skatter att betala till venetianarna, medan andra blomstrade genom handel med dessa och deras allierade.
Spänningen mellan venetianerna och ottomanerna växte sig dock starkare att de ständiga korstågen hade ökat fiendskapen mellan de två makterna ytterligare. Greklands geografiska läge var attraktivt eftersom landet är en portal mellan öst och väst, och ottomanerna förberedde en invasion av Grekland.

Den Osmanska sjöfarten 1450-1550

Det Ottomanska rikets sultan Fatih Sultan Mehmet erövrade Konstantinopel år 1453 och några år senare hade Grekland hamnat under ottomanskt styre. Turkarna drev ut venetianarna, och undantaget det venetianska styret på Peloponnesos 1699-1718 styrdes Grekland av turkarna fram tills att frihetskriget bröt ut år 1821. När riket var som störst omfattade det stora delar av sydöstra Europa, Mellanöstern och arabvärlden, norra Afrika, Kaukasus och hela Mindre Asien. Dess flottor behärskade såväl Medelhavet som Svarta havet.
Rikets stormaktstatus befästes genom dess erövring av Konstantinopel år 1453, en händelse som innebar det definitiva slutet på Bysantinska rikets tusenåriga historia.

Slaget vid Lepanto var ett sjöslag som stod utanför staden Lepanto (nuvarande Naupaktos i Grekland) den 7 oktober 1571. I maktkampen mellan de två starkaste staterna i Medelhavsområdet, Spanien och Osmanska riket, var kontrollen över Medelhavets handelsleder av yttersta vikt.

Kampen blev lång och hård, men när osmanernas överbefälhavare stupade förlorade dessa sin stridsmoral och slaget förlorades; 200 osmanska galärer sänktes eller togs i pris. Det räknade runt 10 000 döda i den kristna flottan, och omkring 25 000 stupade osmanska krigare och sjömän. De osmanska styrkorna led svårt av att skeppen var dåligt byggda och seglades av ovana sjömän, vilket visade sig vara viktigare i det långa loppet. En annan viktig del som spelade in var att de kristna fartygen var mycket bättre bestyckade med grova kanoner. Konsekvensen blev att det osmanska riket för evigt förlorade greppet om Medelhavets vattenvägar.

Brittiska flottan.

Britterna tog herraväldet över stora delar av världshaven från 1700-talet och framåt. Dels genom sin omfattande handelssjöfart , välbyggda skepp och sin mycket välorganiserade flotta. De dominerade Nordatlanten i krigen mot Frankrike mot Napolion samt 1:a och 2:a världskriget.

Som sammanfattande svar så var dina tre nämnda flottor störst och mäktigast fast vid olika århundraden. Självklart hade engelsmännen de bästa krigsfartygen totalt sett för de hade de modernaste fartygen för sin storhetstid, men kanske inte från 1000-talet och fram till ca. 1700-tal.

Hälsningar

Eric


Vad är konsekvenser till Europa när de gjorde upptäcktsresor? Svara kortfattat

/ Linda, 13 år från Göteborg

Hej Linda

Ett kort svar är att de rika blev rikare och de fattiga fattigare.

Ett lite längre svar är att de europeiska upptäcksresorna gjordes enbart av ekonomiska skäl. Man ville finna rikedomar i form av guld, slavar och lönsam handel.
I bland gjordes resor med motiveringen att man skulle missionera men det var bara en täckmantel.

Den engelska överklassen skaffade ofta sin förmögenhet genom den sk. triangelhandeln. Man satsade pengar i fartyg.

Rutten gick först till Afrika med vapen, tyger, glas och sprit. Dessa varor byttes mot slavar. De flesta som blev slavar var fångar från ständiga stamkrig. Det förekom aldrig att man sålde sina stamfränder utan det var tillfångna tagna från fiendestammar.

Från Afrika seglade fartygen till Västindien och Amerika där slavarna såldes. För vinsten köpte man bomull, tobak, socker och rom .
Sedan seglade man tillbaka till England där varorna såldes med god vinst.

De flesta som upptäcktes av upptäcktsresande önskade nog att de aldrig blev upptäckta. Många av u-ländernas nuvarande problem kan spåras till Europas tidigare utsugning.

Hälsningar
Eric


Hej Eric.
Min pappa pratar alltid om att han minns de härliga minerna när han var till sjös med sina vänner. Han var en sjöscout (stava jag rätt?) och jag tror det heter så.. Men jag undrar om du troligt viss kanske vet något som kan få honom att få göra samma sak igen..? Det skulle verkligen vara en bra födelsedags present eller fars dags present! Så snälla, om du vet något så blir jag dig evigt tacksam!

Med vänlig hälsning Teresia :)

/ Teresia, 13 år från Tumba

Hej Teresia

Det är en verkligt trevlig idé till födelsedags/farsdagspresent till din pappa.
Frågan är hur du skall ordna det rent praktiskt? Det bästa vore om ni hade en bekant som har en segelbåt, men det har ni förmodligen inte. Då får man försöka hitta andra lösningar. Här kommer några förslag. En del är dyra och andra är gratis. Kanske någon av dem fungerar för er.

A/
Du kan ta kontakt med sjöscouterna och berätta om din idé/problem och höra om de har något förslag till lösning. Här har du adress och tele. till en av sjöscoutkårerna i dina trakter.
Sjöscouterna
Saltsjövägen 50,
181 62 Lidingö
Telefon:08-123 456 78

B/
Sök upp en båtklubb och fråga om det finns någon som är intresserad av att ta med din pappa ut och segla.
Jag tror att du lyckas bäst om du tar dig till båtklubben och söker upp någon trevlig person (kanske en pensionär som har gott om tid och vill ha en ”seglarkompis”) som verkar ha en segelbåt och förklarar vad du vill. Det är tänkbart att de gör det gratis som en ”kul grej” Jag skulle ha ställt upp om det kommer en 13 årig flicka och ställde en sådan fråga till mig.

C/
Sedan finns det seglarkurser men de är ganska dyra 1000-2000 för nybörjarkurs på 1-2 dagar.
Då får man oftast lära sig att segla en jolle.
Här får du mailadress och tele. till en kursanordnare i era trakter: abc@abcseglarskola.se eller ring 070-5641620 De har också presentkort men det finns många fler kursanordnare.
D/

Till sist så finns det företag som anordnar event. Man får följa med och segla på en av deras stora segelbåtar. Det kostar drygt 1000 kronor/person. Sailstar heter en av arrangörerna.

Så mitt förslag är att du först försöker med alternativen A/ och B.

Hälsningar
Eric


Hej. Gör en uppsats på skolan och behöver information om James Cook!!!!! :)

/ Oskar Carlsson, 12 år från Eskilstuna

Hej Oskar

Det finns hur mycket som helst att berätta om James Cook. Jag gör bara en kort sammanfattning av hans liv och gärning. Behöver du veta mer är det lätt att hitta på internet= ”Googla”

James Cook föddes i Yorkshire den 28 oktober 1728 och började tidigt arbeta i hamnen. Ett tag lastade han kol på skepp. Han studerade matematik på sin fritid och lärde sig sjömansyrket snabbt Vid 27 års ålder blev han erbjuden att bli befälhavare på ett eget fartyg men Cook tackade nej och sökte sig i stället som frivillig till marinen där han blev en så kallad ”Master”, en ung styrman. Han gjorde en snabb karriär inom den engelska flottan.

Det var James Cook som upptäckte Australien och Nya Zeeland. Cook blev berömd som utforskare av Stilla Havet under tre långa expeditioner. Cook var pionjär som kartläggare och vetenskapsman.

Genom sin mänskliga behandling av männen ombord och genom sin kamp mot den förödande sjukdomen skörbjugg var han en föregångsman. Under sin andra resa, då han seglade en sträcka motsvarande 2½ gånger runt jorden, dog bara 1 man av 118.
Cook utforskade och kartlade mest i haven kring Australien, Sydamerika och Antarktis. Cook var inte bara sjöfarande utan var också väldigt intresserad av astronomi.

När Cook kom till Australien berättade många att de sett ett konstigt djur. När de frågade urinvånarna vad djuret hette svarade de ”kangaroo” vilket betyder ”jag vet inte”, och det var så kängurun fick sitt namn. Det var Cooks sjömän som var de första västerlänningar som lät tatuera sig. De stötte på tatueringskonsten på Tahiti och nästan alla sjömän ombord ville tatuera sig.

Sjömännen under segelfartygens tid trodde på skrock. Bland annat trodde de att den stora sjöfågeln albatross bar omkring på döda sjömäns själar. Därför var det strängt förbjudit att döda albatrosser. Om man gjorde det skulle man drabbas av ett hemskt öde. Som bevis hade man bland annat James Cooks död.

Kvällen innan han mördades av infödingar på Hawai åt han albatross till middag.
James Cook dog den 14 februari 1779 .

Hälsningar

Eric


hej!
jag älskar och segla men är rädd för att kapsejsa!
HAR DU NÅGOT TIPS SÅ JAG SLIPPER VARA RÄDD?
jag seglar optimistjolle!

/ elsa, 10 år från bromma

Hej Elsa

Att kapsejsa behöver inte bli så dramatiskt som det låter.
Det bästa är naturligtvis att förebygga att det händer och det gör man med kunskap. Man lär sig vilka situationer som är farliga och lär sig att hantera dem rätt.

Några av de situationer som kan leda till att man ”tippar”:
Man seglar platt läns och råkar styra lite snett eller att vågorna tar tag i båten och för den åt sidan så att vinden kommer från fel håll mot seglet så att man får en gipp = storseglet svänger i full fart till den andra sidan. För att undvika att detta händer så kan man ”kryssa” d.v.s. man seglar lite i "sick sack" med vinden då undviker man oplanerade gippar. När man gippar kontrollerat skotar man hem seglet innan man byter bog. Därefter släpper man ut seglet.

Om det blåser hårt eller att man vill ”fega” kan man göra en ”kovändning” = man svänger upp mot vinden i en ögla, och drar in seglet därefter fullföljer man svängen och släpper ut seglet.

En annan viktig faktor är att man lär sig att läsa av hur vinden rör sig mot vattnet så att man kan se om det kommer en vindby i god tid och att vid kryss kan man släppa ut seglet så att vinden blåser ur det.

En annan viktig sak är att träna att tippa.

I segelklubbar och i sjöscouterna får man lära sig det. Om du inte har tillgång till en klubb kan du en stilla kväll be någon vuxen stå i vattnet och trycka ner läsidan av båten så att den tar in vatten och börjar att tippa. Då klättrar du snabbt över lovarts reling och ställer dig så långt ut på centerbordet som det går och gungar till. Då reser sig båten upp på rätt köl. Om du är snabb och det bara hinner rinna in lite vatten så kan du snabbt klättra in i båten och fortsätta att segla medans du öser båten torr. Om båten är full med vatten simmar du till aktern av båten och skjuter den snabbt fram och tillbaka så att du får ut så mycket vatten som det går. Sedan kan du behöva ösa lite med öskaret. Därefter klättrar du upp i båten igen akterifrån.

När jag var ung tävlade jag intensivt i lite större segeljollar och vi tränade ofta på att ”tippa” båten och sedan snabbt räta upp den. Jag har vunnit flera kappseglingar trots att jag har kapsejsat tack vare att jag tränat på att resa upp båten snabbt.

Så lycka till med din segling och träna kapsejsning så ofta som du har möjlighet att göra det under säkra former.

Hälsningar
Eric


Hej! jag gör en uppsats i skolan om kaskeloten. Jag har några frågor om den till dig.
hur länge lever den?
har den några fiender?
hur många ungar får den?

/ Jennie Lundgren, 12 år från kumla

Hej Jennie

Mitt ämne är det som finns ovanför vattenyten, men vi skall se om jag kan ge dig ett svar om kaskelotten som lever under vattnet. Kaskeloten är det djur som har den största hjärnan .

En hane kan bli uppemot 20,5 meter lång. Det är den största levande tandförsedda valen.

Huvudet utgör upp till en tredjedel av djurets längd. Arten finns över alla oceaner. Den äter bläckfiskar och fisk, som den jagar på djup ned till en kilometer, vilket gör den till det djupaste levande däggdjuret. Den äter i huvudsak jättebläckfiskar och kolossbläckfiskar. Kaskelotens klickljud har en ljudstyrka på till 245 decibel vilket är det starkaste ljud som något djur kan åstadkomma, men varför den kan låta så högt vet man inte.

Vid en dykning som tar mellan 20 och 80 minuter når kaskeloten ofta 350 meters djup. Några hannar kan gå ner till 1 000 meters djup eller djupare.

Valarna lever i flockar. Honflockar och deras ungar lever skilda från äldre hanar. Honorna samarbetar för att skydda sina ungar. Honorna föder ungar vart tredje till vart sjätte år, och tar hand om kalvarna i mer än tio år.
Honorna blir könsmogna vid åtta års ålder. Hannar behöver lite längre tid på sig för att blir könsmogna och börjar först vid 25 års ålder att delta i parningen.

Kaskeloter kan troligtvis bli 75 år gamla.

Som du förstår har kaskeloten på grund av sin storlek inga andra fiender än människan . På grund av att den har jagats länge på grund av sitt eftertraktade fett är beståndet idag litet och kaskeloten är klassad som hotad art.

Hälsningar
Eric


Hej, vad var orsakerna av Columbus upptäckt av amerika? vad blev konsekvenserna och vilka åtgärder gjordes? Uppskattar ett långt och klokt svar. mvh sigge

/ Sigge, 15 år från Dalarna

Hej Sigge

Orsaken till Columbus atlantfärd var att han sökte efter en närmare sjöväg till Indien. I österlandet fanns det många varor, inte minst kryddor, som var eftertraktade i Europa och som betingade mycket höga priser på grund av den långa väg som varorna behövde fraktas.
Det var hoppet om rikedom som var drivkraften och naturligtvis gärna i form av guld.

När man läser om Columbus får man lite olika bilder av vem han var. En del beskriver honom som en erfaren sjöman. Andra ger en bild av en affärsman som använde fartyg för att frakta sina laster och följde ofta med själv. Den tredje bilden man får är att han var en girig äventyrare. Vilken bild som är sannast vet man inte men själv tror jag att han var en blandning av de två sista.

Man brukar ge äran av att ha upptäckt Amerika åt Columbus, men han var inte den förste som klev iland på vad vi numera kallar amerikansk mark. Det var den norske vikingen Leif Eriksson som på 1000-talet seglade till Newfoundland i Kanada. Leif Eriksson var son till Eric Röde. Man vet med säkerhet att vikingarna har seglat över Atlanten till vad de kallade Vinland ( Kanada)
Columbus seglade över Atlanten med tre fartyg. Columbus eget fartyg var Santa Maria som ursprungligen hade namnet Marigalante . Columbus kallade själv båttypen karavelle, men det var sannolikt en karrack på omkring 18 meter långt. Det var det största men också det långsammaste av de tre skeppen som deltog i expeditionen. De övriga fartygen var Pinta och Ninja.

När de seglade i väg hade Santa Maria latinrigg. Förenklad kan man säga att den hade trekantiga segel och som är mycket effektivare än de fyrkantiga råsegel som var vanligaste i norra Europa.
Sannolikt för att anpassa fartyget till atlantvindarna riggade man om Santa Maria på ön La Gomera (söder om Teneriffa) till råsegel.
Vi vet inte exakt hur hon såg ut, för det finns inga samtida avbildningar. Vi vet emellertid rätt väl från diverse bilder hur en 1400-talskarack såg ut, så vi vet hur hon kunde ha sett ut. Columbus själv räknar dessutom upp alla segel i sina dagboksanteckningar.

Om man jämför Columbus fartygstyper med de som kom ca. 200 år senare så seglade de dåligt och var klumpiga. Bland annat så fanns rorkulten under däck så att den som styrde båten såg ingenting, utan det stod en man på däck som ropade order till den som stod vid rodret. Det är därifrån vi har fått benämningen "styrman".
Columbus drog till havs den 3 augusti 1492 med tre skepp Santa Maria, Niña och Pinta. Man gjorde ett uppehåll på en månad, på ön la Gomera söder om Teneriffa, för reparationer och för att skaffa förnödenheter. Flera gånger under resan uppstod fara för att matroserna skulle göra uppror av missnöje eller rädsla. Många sjömän trodde fortfarande att jorden var platt och att de skulle segla över kanten men Columbus lyckades lugna dem genom olika förklaringar. Dessutom såg de snart tecken på att de närmade sig land. Det var fåglar och landväxter som drev i vattnet.

Den 12 oktober 1492 nådde skeppen slutligen ”Nya världen”. Columbus gick i land på en av öarna i Bahamas. Han gav ön namnet San Salvador.
På vägen vidare upptäckte han också Kuba och Hispaniola, den näst största ön i Antillerna, innan Santa Maria gick på grund den 25 december. Av återstoderna av skeppet byggde Columbus den första spanska fästningen i Nya världen. Columbus trodde att han hade upptäckt en ny väg till Indien. Därför kallade han urinnevånarna för indianer, men i själva verket hade han upptäckt en ny kontinent Amerika.
Något om konsekvenserna av Columbus upptäckt
Under flera tusen år var segelsjöfarten nästan det enda sättet som uppfinningar, idéer, sedvänjor, traditioner m.m. spreds över världen. Man kan spåra många företeelser till olika sjöfartsvägar under historiens gång.

Mitt svar om Columbus visar några skärvor av hur sjöfarten påverkade världen. Här är några exempel på vad Columbus resor förde med sig:

•Utan Columbus upptäckt kanske indianerna hade fått vara i fred och sluppit leva isolerade i reservat som nu.
•Det var Columbus sjömän som spred sjukdomen syfilis till Europa som dittills varit förskonad från sjukdomen.
•Det var Columbus som förde tobaken till Europa och med den alla sjukdomar som rökning och snus för med sig.
•Det var Columbus resor som gjorde att andra länder blev intresserade av den nya kontinenten och framför allt fynden av guld och som ledde till att flera framstående kulturer (bl.a. Inkakulturen) helt förstördes = utrotades av lycksökare/ erövrare/ s.k. konkvistadorer.
•Varför pratar man spanska i hela Syd Amerika utom i Brasilien där man pratar portugisiska. Jo det var spanjorerna som försökte och även mer eller mindre lyckades att erövra stora delar av Syd Amerika medan portugiserna koncentrerade sig på den del av Syd Amerika som senare blev Brasilien.

Det var Europa med engelsmännen i spetsen som lade under sig Nord Amerika därför talar man i engelska i Nord Amerika idag förutom i vissa delar av Kanada som fransmännen lade beslag på.

Listan på vad Columbus resor förde med sig till framtida epoker kan göras nästan hur lång som helst. Det här är bara några exempel.

Det blev ett ganska långt svar och om det var klokt får du själv avgöra.

Hälsningar
Eric


Hej jag undra om det finns några pirat skepp kvar nu för i tiden och finns det pirater kvar nu i tiden?
och varför använder man skepp för att segla och hämta ut varor, varför finns det gamla skeppsvrak i vissa hav och varför finns dem där? Skulle vilja veta mer om det!




Hälsning Adam!

/ Adam Nhem, 14 år från Markaryd

Hej Adam

Visst finns det fortfarande pirater.

De flesta håller till i södra Afrika i farvattnen kring Somalia. Det utgör ett stort problem. Så stort att flera länder har engagerat sig i kampen mot sjöröveriet. Ett svenskt krigsfartyg är just nu nere i Somalia för att skydda handelsfartyg mot kapningar och om möjligt få bort sjörövarna.

Somalia har en kuststräcka på 300 mil. Efter 1991 blev den, liksom resten av landet, i princip laglös på grund av att man inte har haft en fungerande regering på många år. Utländska fiskefartyg utnyttjade situationen och började bedriva illegalt fiske på Somalias vatten, vilket slog ut den inhemska fiskeindustrin.

Det var här någonstans som piratverksamheten började. De inhemska fiskarna började att beväpna sig när utländska fiskare förstörde deras fiskebåtar och nät. Syftet var till en början bara att skrämma iväg de utländska båtarna, men sedan började dessa gå till motattack. Piraterna skaffade sig med tiden allt större och snabbare båtar som ofta var tungt beväpnade.

De första fartygskapningarna ägde rum redan under 90-talet, och snart insåg piraterna hur lönsamma kapningarna kunde vara. I dag är det vanligt att man begär lösensummor på flera miljoner dollar.

Sjörövare av den gamla sorten som seglade fram på haven försvann i mitten av 1800-talet. Det finns inga sjörövarfartyg kvar som vrak på grund av att skeppsmaskarna har ätit upp allt trävirke. Det enda undantaget är Henry Morgans fartyg som man har hittat rester av kanoner och liknande från.

Så länge man kan tjäna pengar på att röva från fartyg så kommer det nog alltid att finns ”sjöröveri” på ett eller annat sätt.

Hälsningar
Eric


Hej! Jag undrar om det finns något bevarat piratskepp från 1600-1700 talet.
/ Lillajag 13 år

/ Lillajag

Hej lilla jag


På din fråga kan man svara både ja och nej. I de hav sjörövarna mest höll till i är vattnet salt och skeppsmasken trivs utmärkt. Så i princip så är alla äldre vrak i salta och varma hav uppätna av skeppsmaskar.

Det finns ett undantag. Det är Henry Morgans flaggskepp. Morgan var inte sjörövare i traditionell mening utan han var kapare. Det innebar att han hade kungens tillstånd att anfalla fiendeskepp. Eftersom han hade tillstånd att ”sjöröva” så man kan säga att han frilansade som militärt fartyg mot att kungen fick en del av bytet.

Amerikanska arkeologer är i princip säkra på att de har hittat vraket efter Henry Morgans flaggskepp: Satisfaction. Det sjönk år 1671 tillsammans med ytterligare fyra av piratens skepp. Vraket upptäcktes nära den plats där floden Chagres i Panama mynnar ut i Karibiska havet.

Inte långt därifrån hittade marinarkeologer för ett par år sedan sex kanoner, som med största sannolikhet också kommer från Morgans sjunkna skepp.

Enligt en marinarkeolog från Texas State University är det osannolikt att dykarna kommer att hitta några skatter i vraket. Skeppet ligger på grunt vatten, och eventuella skatter har troligen stulits för länge sedan.

Henry Morgan lejdes av den engelske kungen för att skydda Englands intressen i Amerika. Med en flotta om 36 skepp och nära 2000 man gjorde Morgan livet surt för Englands fiender. De fem båtarna sjönk under ett i övrigt lyckat angrepp på ett spanskt fort på Panamas kust.

Hälsningar
Eric


hej! kontisiwow!
jag har en fraga vad hater den dara baten som gick uner på 1900 talet?
hapas du ken svera pa deta önskar julia!

/ julia, 31 år från vietnamn

Hej Julia

Det var många fartyg som sjönk i början av 1900-talet, men jag tror att du syftar på Titanics förlisning. Som är den mest kända och som det skrivits mycket om och det har gjorts flera filmer där fartyget spelat en mer eller mindre central roll.

Titanic var på sin tid det största, lyxigaste och mest omskrivna fartyget någonsin när det gav sig iväg på sin första resa över atlanten år 1912. Titanic byggdes av Harland & Wolff i Belfast, Irland på beställning International Mercantile Marine Corporation som i sin tur ägdes av amerikanen JP Morgan. Rederiet kallades för White Star Line.
Titanics mått var på den tiden imponerande Längd: 269 meter Bredd: 28 meter . Vikt: 46000 ton och hade ett djupgående på 18 m.

Det kan jämföras med det nu största fartyget i världen. M/S Emma Maersk som är cirka 397 meter långt och 56 meter brett, vilket motsvarar cirka fyra fotbollsplaner efter varandra, och väger utan last 156 907 ton. Trots dess storlek krävs endast en besättning på 13 man.

Man skröt om att Titanic skulle vara osänkbart. Många av den tidens kändisar var ombord. En förstaklassbiljett kostade en förmögenhet. (i dag ca 53 789 kr. Det fanns hyttpriser för upp till 500 000 kr ) På hennes första och enda färd var antalet ombordvarande något mer än 2.200 Exakta uppgifter saknas.
Av dessa var 123 svenskar varav 89 omkom och 34 räddades. 63 var finländare varav 43 omkom och 20 räddades. 31 norrmän varav 21 omkom och 10 räddades. 14 danskar varav 12 omkom och 2 räddades
Totalt omkom 1 495 personer

Den 10 april avseglade skeppet från Southampton. Efter Southampton plockade man upp passagerare från Cherbourg i Frankrike. Titanic var på väg till Amerika.

Fartygen på den tiden tävlade om att göra den snabbaste resan över atlanten vilket gjorde att kaptenen struntade i ett flertal varningar om att det fanns drivande isberg utan körde på högsta hastighet.

Den 14 april 1912 klockan 23.40 (tid ombord) kolliderade Titanic med ett Isberg cirka 600 natutiska mil ( ca. 10 landmil) sydost om Newfoundland. Fartyget började sända SOS, ( Man telegraferade nödsignaler) Ett fartyg, Carpahtia, som fanns i närheten svarade och började sätta kurs mot olycksplatsen. Trots att sammanstötningen med isberget varit förhållandevis lätt, närmast som en touch i samband med en undanmanöver för att undvika olyckan, började Titanic snabbt ta in vatten.
Man hade fått en lång reva på ca. 90 meter på skrovet.

Man hade egentligen tillräckligt med livbåtar men passagerarna tog inte olyckan först på allvar och besättningen fyllde inte upp livbåtarna tillräckligt så att när fartyget började att sjunka fanns det fortfarande ca. 1000 människor ombord.

Orsaken till att Titanic sjönk var att man inte tog risken för att kollidera med isberg på allvar och höll för hög fart.

Katastrofen med Titanic blev den tidens stora händelse. Redan samma år som Titanic sjönk gjordes en stumfilm om katastrofen. Man hade flera mer eller mindre tokiga idéer om hur man skulle kunna bärga fartyget eller få upp passagerarna så att de kunde begravas, men inget genomfördes. Det finns inget museum där man i dag kan se Titanic. När det sjönk gick det sönder i flera sektioner. Titanic var enbart tänkt som ett passagerarfartyg (i synnerhet för den rika överklassen)

Du kan hitta mer information om Titanic på: www.titanicnorden.com. och om du vill veta mer om svenskarna som fanns ombord kan du söka på: www.geocities.com/sunset/mezzanine/5714

Hälsningar
Eric


Vet du varför bemuda triangeln är som den är?

/ Emil, 10 år från Huddinge

Hej Emil

Den så kallade Bermudatringeln har intresserat många och det har skrivits hundratals böcker om den.

Orsaken till det stora intresset är att det har försvunnit många fartyg och flygplan där utan egentlig orsak som storm, krig eller liknande.

Fartygen/flygplanen har bara försvunnit utan att lämna (i de flesta fall) några spår efter sig.

Själva triangeln utgörs av en tänkt triangel i området mellan Florida, Bermuda och Puerto Rico.

Ända sedan Christoffer Columbus färdades i farvattnen i slutet av 1400-talet har området varit föremål för spekulationer. Den ena fantasifullare än den andra.
Bermudatriangelns mest berömda försvinnande är utan tvekan den eskader på fem Grumman Avenger-bombare som den 5 december 1945 gav sig ut på en kortare rutinflygning från Fort Lauderdale i Florida. Flygningen gick ut över Floridas kust. De kom aldrig tillbaka. Händelsen har blivit känd under namnet "Flight 19". Man fann aldrig ett spår av vare sig plan eller de 14 besättningsmän som var med. Klockan 19.30 samma kväll startade en Martin Mariner, ett sjöflygplan från Bomana River för att söka efter "Flight 19". Inte heller det planet återvände.

Ett annat mysterium som det skrivits mycket om är berättelsen om Mary Celeste som var ett tvåmastat skepp och som en gång hette Amazon. Mary Celeste hittades drivande inom området för Bermudatriangeln i december 1872. Ombord var allt i sin ordning, bordet var dukat för måltid, kastruller stod på spisen. Det var ändå något mystiskt med henne tyckte de som fann henne. Skeppet var helt öde! Inte en själ ombord.

Det finns hur många liknande berättelser som helst av samma karaktär. Det har gjort att Bermudatriangeln betraktas med skräck av många sjömän och flygare och det har bildats många myter om Bermudatriangeln.

Man har forskat mycket kring triangelfenomenet men inte hittat någon riktigt trolig förklaring till att fartygen/flygplanen försvunnit just där
.
Sanningen är att det inte har försvunnit fler fartyg i triangeln än vad det har gjort på andra liknande områden med lika stor flyg- och fartygstrafik.

De flesta är nog inne på att farligheten med Bermudatriangeln mest är en myt.
Om du vill veta mer alla de myter som finns om Bermudatriangeln kan du gå till biblioteket och be dem att hjälpa dig att hitta böcker som handlar om fenomenet med Bermudatriangeln.
Hälsningar
Eric

Föregående sida1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Vidare till fler svar
















Det är vi som satsar på Unga Fakta! Copyright © 2000-2024 Unga Fakta AB